Min fantastiska resa del III – Nice

SONY DSCSONY DSCDSC_1196-1.jpgxSONY DSCDSC_1140-1DSC_1137-1DSC_1035-1-2.jpgxDSC_1066-1-2.jpgxSONY DSCDSC_1220-1

Bilderna från Nice blev visst svartvita i redigerandet, trots att det var en färgglad stad. Lördag den 4 juli var det dags att bege sig vidare från alperna till franska rivieran. Jag hade köpt tågbiljetter redan hemma i Sverige och till min glädje fick jag sällskap av en härlig vandringskompis som skulle till en stad i närheten. Jag var särskilt glad över det när det blev en del strul med inställda tåg, inköpande av nya, felaktiga biljetter och många resetimmar. Fyra timmar senare än beräknat, runt kl. 20, ankom jag ändå till slut till tågstationen i Nice.

Efter att jag packat upp lite på hotellet köpte jag med mig mat och satte mig nere vid Medelhavet och bara njöt. Dagen efter upprepade jag samma procedur fast med frukosten. Sedan promenerade jag mest runt i Nice äldre delar och upp på Slottskullen (Colline du Chateau – hur vackert är inte franska?!) där fantastisk utsikt kunde avnjutas. Ja, och så badade jag ju förstås i Medelhavet.

Resten av min vistelse bestod av besök på två museum (Henri Matisse och Marc Chagall), fikande, promenerande, mer dopp i havet och en dag tog jag en buss till lilla bergsbyn Èze som var så väldigt vacker. Utsikten från kaktusträdgården, belägen på stadens topp, var fantastisk.

Den 8 juli var det dags att ta flyget hem vid klockan tolv, vilket kändes lite sorgligt. Klockan ringde vid åtta och jag packade i ordning det sista. Ett sista dopp i havet ville jag ta innan det var dags att ta bussen vid halv tio.

En konstig grej som hände var att klockan på min mobil någon gång under dagarna i Nice började gå en timme efter. Vilket jag inte upptäckte förrän jag ankom till flygplatsen. Hade kunnat gå illa, men jag hade varit ute i god tid och planet var dessutom en timme försenat. Slutet gott allting gott. Men var lite ledsen över att byta 30 grader mot Stockholms 17 (regnade gjorde det också).

Summa summarum: Om jag jämför städerna jag var i under resan, alltså Florens och Nice, längtar jag mer tillbaka till Florens. Men Nice var väldigt fint och det var så himla härligt att få bada i havet. Kanske visar jag bilder i färg någon dag, ingen vet.

För övrigt rekommenderar jag verkligen att resa själv. Det var som om en tog in allt på ett annat sätt för att det inte delades. Och en får göra precis vad som helst utan att någon annan säger att den vill göra något annat! Och det känns som att en lär sig saker om sig själv också, när en gör saker på egen hand så där. Så, har du möjlighet: gör det!

Det var alles om min resa, sisådär åtta månader senare. Googlar en bilder på sengångare borde en bild på mig dyka upp.

Kommentera

