Boktips, rasism och maktlöshet.

12494480_10154588379869460_630866550_o.jpg

Jag läser Jag ringer mina bröder. Och jag gråter.

I måndags kväll skulle jag bara läsa lite innan jag skulle sova. Började läsa Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri och slutade inte förrän jag var klar, med tårar rinnande längs kinderna. Rasism gör mig så jävla förbannad.

Jag kommer aldrig behöva uppleva det och det gör mig också förbannad. Orättvisan i det. Och jag tänker på mannen i Thailand som bar in mina väskor och hela tiden såg till att hans huvud var under mitt. Jag önskade att jag var längre. Eller ja, mest av allt att han inte skulle göra så förstås.

Vetskapen om varför han gjorde så. Som om en människas värde kan avgöras av hudfärg. Absurt. Men det händer hela tiden.

Obama var på besök och Stockholm var fyllt av avspärrningar. Polisen bad en kollega ringa sin före detta chef som måste följa honom till jobbet efter att de kollat både ID och väska. Detta medan andra, blonda personer, passerade förbi utan anmärkning. Utan att misstänkliggöras.

En annan säger att det inte var något problem, han var så bra på fotboll och blev därför populär i klassen. Men på planen har han blivit kallad svartskalle. Och så känslan att behöva bevisa något, vara extra bra, för att vara okej.

Till dig som utsätts: Jag är så ledsen att du får uppleva det. Måste leva med det. Medan jag när som helst kan välja att inte bry mig. Inte se. Och jag kommer aldrig kunna förstå, för jag kommer aldrig drabbas. Men jag vill försöka. Det är bara så svårt att veta vad en kan göra. Hur mycket jag än önskar att det var möjligt, så går det inte att trolla bort hatet, fördomarna och rasimen.

Jag läser Jag ringer mina bröder. Och jag känner mig maktlös.

Maktlös för att jag inte ser ett slut. För att jag inte finner svar på vad sjutton vi kan göra för att förändra det här. Snälla hör av dig om du vet och jag kommer vara dig evigt tacksam!

Och läs Jag ringer mina bröder. Eller i alla fall som minst den här krönikan av Jonas som boken utgår ifrån.

Kommentera

