Min fantastiska resa del I – Florens

Jag var på en magisk resa under min semester. Den började med att jag landade i ett varmt Pisa den 26 juni och tog bussen till Florens. Så vi börjar där helt enkelt. Jag reste själv för första gången och jag satt på bussen alldeles pirrig och glad över att jag valde att åka. Att jag valde att göra den här resan, bara för mig. ”Tänk att jag sitter här på en buss i Italien alldeles själv. Det här kommer bli fantastiskt” tänkte jag om och om igen medan jag stirrade ut genom bussfönstret och söp in landskapet. Berg och fält och grönska.

Väl framme i Florens installerade jag mig på hotellet. Väldigt centralt, endast några få rum och hur mysigt som helst. Ägaren satte sig ner med mig och visade på karta var vi befann oss och rekommenderade mig platser att besöka.

Resten av kvällen strosade jag omkring och förundrades över alla vackra gränder. Åt en himmelskt god pizza med blue cheese, valnötter och päron och njöt av solnedgång nere vid kanalen och Ponte Vecchio. Kommande dag såg jag flera sevärdheter som jag fick köa en hel del för att komma in på. Har sett hur mycket konst som helst men klarade mig från att få Stendhals syndrom.

Dagen efter, på söndagen, åkte jag vidare mot nästa destination. En eftermiddag och en dag var alldeles för kort för att uppleva Florens. Men jag lär åka tillbaka, för det är en av de finaste städer jag sett.

Nu bildkavalad:


 
En av alla vackra himla gränder och utsikten från mitt hotellrum.

SONY DSC
Katedralen Santa Maria Del Fiore var så mäktig.
1435414852336  1435405205406  1435345638458
Antal selfies man tar under en ensamresa: 7235 cirka
1. Jag och Palazzo Vecchio 2. Jag och Venus födelse 3. Jag och Ponte Vecchio.
SONY DSC DSC_0197x
En frukost och roligt klotter utanför galleria Accademia (där man finner konst från bl.a. renässansen:)))).

Tips om du ska besöka Florens: köp biljetter online till sevärdheterna innan om du åker när det är högsäsong! Önskar att jag gjort det nämligen, för säkert 2-3 timmar gick åt till att köa. Utöver att promenera i staden och nere vid kanelen och Ponte Vecchio, gillade jag Uffizierna och Palazzo Vecchio bäst. En måste såklart kolla på katedralen också och då särskilt utifrån. Jag var uppe i kupolen och fick fin utsikt över staden (och kom närmre det häftiga taket inne i katedralen), men den kan du också få från Palazzo Vecchio och då ser du ju katedralen också (därifrån är min nattbild på den).

Nästa gång ska jag visa er italienska alperna.

Kommentera

