No yoga, no peace. Know yoga, know peace.

Förra sommaren började jag med yoga. Jag skulle ljuga om jag sa att jag gjort det varje dag sen jag fann det, ibland har det gått flera veckor utan. För tre veckor sedan köpte jag ett 20-klippkort på Bara yoga, och eftersom det bara räcker i fyra månader blir det minst en gång i veckan och det är himla härligt. Jag gör yoga hemma också mellan passen, gillar kombon väldigt mycket och att jag kan ta med det jag gjort på passen hem till min egen yogamatta.

Jag har lovat mig själv att göra minst två solhälsningar per dag (vilket jag inte hållt helt), och att ha satt det låga kravet hjälper mig. Jag börjar inte med intentionen att hålla på si och så länge, då börjar jag komma på ursäkter att skippa det. Ibland blir det bara de två solhälsningarna utan att ens rulla ut yogamattan, ibland håller jag på i en timme. Ofta blir det så att när jag väl börjar kommer jag igång, även fast jag innan tänkt att det bara blir kort.

Ibland följer jag någon yogavideo på youtube, ibland gör jag utifrån det jag lärt mig. Då kommer ibland tankar om att jag inte gör rätt, att jag gör det i fel ordning, ja, tvivel helt enkelt. Därför var det så skönt att hitta den här artikeln som bland annat säger ”It doesn’t matter what you do. There is no right way to do a practice. There is only what feels right to you, now, in this moment, as you listen to your breath and pay attention to your body and watch your mind.”

Inga regler alltså, bara köra som jag känner. Lite på min egen förmåga. Och fortsätta att ge mig själv tid på mattan och dyka upp. För jag älskar vad yogan gör för såväl min kropp som mitt sinne.

yoga1

 

Bildkällor finner ni här på min pinterest.

 

 

 

Kommentera

