Hoppsan

Åkte visst iväg på äventyr utan att uppdatera bloggen, så det blev inget inlägg för den sjunde. Men jag är fortfarande inne på samma dag som den sjunde eftersom jag inte lagt mig ännu, så detta får räknas i alla fall. Till äventyret: åkte ut till Telefonplan och restaurang Landet för att se Rooni spela igen. Det var superbra förstås! Söker ni på Rooni på Spotify kan ni hitta de utgivna låtarna.

Annars har jag haft seminarium som handlade om de problem som kan uppstå kring projekt som syftar till att bevara miljö och natur. Ofta byggs nationalparker som kan leda till att människor förlorar sina försörjningsmöjligheter. Tanken är ofta att de ska tjäna pengar på den turism som uppkommer i och med nationalparken, men människor som lever i fattigdom får många gånger inte del av fördelarna. På seminariet uppkom därför frågan om man ska tänka på mänsklig utveckling eller miljöns bevarande i första hand. Balansgången dem emellan är himla svår.

Finns så mycket mer att säga om det egentligen men klockan är mycket och nu ska jag krypa ner i sängen! Kanske fortsätter jag en annan dag.

Vi diskuterade också huruvida den apa som bevars i en nationalpark i Zanzibar (och ställer till problem för jordbruket som är mångas försörjning) var söt eller ej. Väldigt relevant. Ni kan ju bedöma själva:

Godnatt!

Kommentera

