The talented Mr. Ripley

När jag fyllde år i somras fick jag sju stycken böcker, men sex av dom ligger fortfarande kvar och väntar på att bli lästa. Som jag nämnde i föregående inlägg blir det mest kurslitteratur.

hingsmith

The Talented Mr. Ripley av Patricia Highsmith har i alla fall lästs och jag gillade den starkt. Tom Ripley möter Herbert Greenleaf och genom att överdriva sin vänskap med hans son Dicke bestäms det att han ska åka till Italien för att få Dicke att komma hem. Egentligen vill jag inte avsölja så mycket om handlingen, men Ripley struntar egentligen i att få hem Dicke, han ser snarare resan som en chans att börja om och som en utväg för att slippa bli upptäckt för diverse bedrägerier han livnärt sig på hemma i New York. Väl i Italien ser han sin chans att skapa ett gott, pengafyllt, liv och han är redo att göra vad som helst för det.  Det är en spännande psykologik thriller och även om Ripley är ond,  pendlar jag ändå mellan att hoppas på att det ska gå åt helvete så att det blir slut på eländet någongång, och att det faktiskt ska lösa sig för honom.


Mitt intresse för denna märkliga karaktär, som är häpnadsväckande bra på att imitera såväl röster som beteenden (samt namnteckningsförfalskning), väcktes när jag såg filmen för flera år sedan. Jag fann den väldigt bra, men det alltså var först i år det föll mig in att boken kanske kunde vara bra också. Framför allt tyckte jag det vore kul att läsa en genre jag vanligvis inte läser.  Och visst gick det hem, så nu vill jag fortsätta läsa de övriga böckerna i serien för att se vad Ripley tar sig till härnäst. Extra spännande blir det nog eftersom jag då inte sett någon film innan.

Jag rekommenderar såväl filmen som boken, men skulle själv föredragit att läsa boken först såklart, så är du en läslus ta det i rätt ordning!

Kommentera

