Bonjour Tristesse

Har just läst färdigt Bonjour Tristesse  av Françoise Sagan, en kort liten berättelse jag började läsa igår. Det är Sagans debutroman som hon skrev knappt 20 år gammal. Jag har varit sugen på att läsa den ett tag och varje gång jag varit inne på Akademibokhandeln har jag hållt den i min hand, men känt att det inte är någon mening eftersom jag ändå aldrig läser nuförtiden. Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR att läsa, men när ens sitter med näsan i kurslitteratur större delen av tiden och det dessutom alltid finns kvar av den att läsa blir det helt enkelt inte av. Som ombyte brukar jag efter kurslitteraturläsning istället vila ögonen på någon tv-serie. Även om jag har en del kurslitteratur att läsa under ”julledigheten” kände jag att jag behövde koppla av med lite skönlittertur, så åter till boken.

Bonjour tristesse

Bonjour Tristesse handlar om Cécile, hennes far Raymond och hans kärleksliv. Cécile och hennes pappa lever väldigt fria, gillar enkla nöjen och att vara lyckliga, utan större tankeverksamhet, mer som vänner än som far och dotter. Cécile återberättar sommaren de spenderade på franska rivieran med Raymonds älskarinna, och hur allt förändrades när Anne dök upp och Raymond förälskade sig i henne. Cécile känner hur de fria livet och uppmärksamheten hon får från sin far hotas av Anne, som värderar helt andra saker än dom. Hon gör därför allt ”för att bli av med molnet på sin himmel”.  En får även följa Céciles relation med sin älskare Cyril.
     Jag tyckte mycket om boken, den är enkel och så himla fint skriven. Den smått cyniska Cécile och hennes mått av likgiltighet inför andra människors känslor gestaltas lysande av Sagan. Gillade också hur man får följa Céciles pendlande tankar inför vad hon gör.  Jag rekommenderar den varmt!

3 thoughts on “Bonjour Tristesse

  1. Åh jag gillade den också väldigt mycket! Det är helt otroligt att hon bara var 20 år när hon skrev den för språket är så levande och känns inte skrivet av någon så ung. Tycker den var som en pralin i bokform!

  2. Pingback: The talented Mr. Ripley | sawiz

Kommentera

