Kanske är det här hösten som blir som då

När det börjar bli vår och varmt och sol älskar jag att se hur kajen vid Gamla Stan fylls av glassätande, sollapande människor. Så vemodigt när jag idag åkte förbi och inte en endaste själ var där. Dessutom kände jag ett behov av fingervantar. Hösten är verkligen här nu. Men det är ändå inte fyskam tycker jag. Tänk bara: mängder av te, tända ljus, stickade tröjor, tjocka halsdukar, frisk luft, vackra färger, mysiga barer och filmkvällar. En serieälskare som jag är ju också väldigt glad över att flertalet säsonger tar sin början. Hösten är en årstid gjord för inomhusmys och raska promenader i höstsolen som lämnar en rosig om kinderna.

Sen finns det ju såklart mer negativa sidor av den, men dom låter jag vara osagda. Och det blir ju alltid vad man gör det till! Är det regnrusk som man måste ge sig ut i, kan man hålla sig positiv genom tanken på att när man kommer får man ta en varm dusch, krypa ner under filten med en bra bok/film/serie och en kopp te. Det blir min taktik i alla fall. Samt klä sig efter väder, hatar att frysa.

SONY DSC

Hösten 2008 då morfar låg på sjukhus och sedan somnade in är den vackraste hösten jag minns. När jag cyklade till busshållplatsen på mornarna låg det dimma över åkrarna och träden och igenom den sipprade solen in på ett helt magiskt sätt. Det är nog till och med bland mina starkaste ”naturupplevelser” – alltså när man blir helt tagen av hur vackert det, så att det liksom känns i hjärtat. Även de soliga dagarna var underbart fina. En dag efter skolan klev jag av vid Drottningholm och gick runt och fotade, bland annat bilden ovan. Sedan hämtade mamma upp mig och vi åkte och besökte morfar där jag berättade för honom om hur vackert det var ute eftersom han inte kunde ta del av det personligen. Jag har inte upplevt en sådan fin höst sedan dess. Kanske blir den här hösten lika fin. Jag hoppas det. Och jag tänker på dig morfar.

2 thoughts on “Kanske är det här hösten som blir som då

Kommentera

