Livet efter studenten

För hela tre år sedan stod jag med en studentmössa på huvudet. Jag minns att jag kände mig både lycklig och tom. Helt plötsligt kastas man in i en ny värld på något sätt. Skolan finns inte kvar som trygghet längre. Man skall inte återvända till samma korridorer man känt i sex långa terminer.

Kanske har man bestämt sig att börja direkt till hösten på universitet eller högskola. Fast jag gissar på att många  inte  alls vet var dom ska ta vägen, förutom att dom kanske  har hittat ett jobb som en liten start. Så småningom ska man göra val – om man ska plugga vidare och vad man i så fall ska plugga, var man ska plugga och så vidare. Bara lite sånt där livsavgörande – så såg i alla fall jag på saken. Men det är det förstås inte.

Det är en tid då man för pröva sig fram tycker jag, göra lite misstag som man ändå får ut något av i slutändan, alltid lär man sig något. Om man alltid tänkt sig att plugga en viss sak och sedan börjar med det och sen inser att det inte var ens grej är det helt okej. Då är det bara att hoppa av. Hamnar man rätt från början är det bara att köra, även om jag kan känna att det omöjligt att veta vad man ska ägna sitt liv åt. Och det kommer det kanske alltid att vara.

Man får ju dock ”bara” CSN-bidrag och/eller lån i 240 veckor, så hur mycket som helst kanske man inte kan ombilda sig om man inte kan finasiera det på annat sätt. Men himla fint ändå, att vi slipper att betala för utbildning och istället får pengar.

Nu blev det utbildningssnack mest, men det är ju den erfarenheten och vägen jag själv valt. Ett år kvar på kandidaten, sen får vi se vad det blir för matserutbildning och när och var den kommer tas. Fascineras så mycket av tanken på hur jag kommer ha det om 10 år, eftersom jag inte har den blekaste aning. Spännande det här mer livet.

supertrion!
Älskar denna bild- bästa supertrion! Nu blev jag nostalgisk, älskade gymansietiden
och fick spenderade varje skoldag med fantastiska personer. Fint.

Kommentera

