Django Unchained

I söndag såg jag och finaste Charles på Django Unchained av bästa Tarantino. Tarantino är ju en av mina favoritregissörer så förväntningar var en aning höga, men så lyckades han ju  leva upp till dom också. Så grymt bra var den! I vanlig Tarantino-anda är det fantastiskt foto, underbart manus och klockrena karaktärer utförda av superba skådespelare.  Från minsta detalj känns allt bara så genialt att till och med förtexterna med den klarröda färgen blir magiskt på något sätt. Jag tror ni förstår att jag älskade den! Fantastisk helt enkelt.

Ett varningens ord bör dock ges till blod/våldkänsliga som skulle behöva blunda en del. Även om jag tycker att Tarantinovåld avdramatiseras lite i och med den uppenbara fejkheten och det överdrivna i det hela (jämför Saw-filmerna som enbart är äckliga) var jag tvungen att blunda ett slag när en man fick se en slav slitas i stycken av hundar.

Filmen har nominerats till Oscars för bästa film, bästa manliga biroll (Christoph Waltz), bästa orginalmanus, bästa foto, bästa ljudredigering och skulle vara värd varenda en (säger jag partiskt då jag knappt sett någon av de andra). Tarantino har redan vunnit en Golden Globe för bästa manus och Christoph Waltz för bästa manliga biroll. Med detta sagt förstår ni nog att det helt klart är värt att lägga ner cirka 3 timmar på att se den. Jag skulle till och med kunna tänka mig att lägga ytterligare 3 timmar på att se den igen.

django-unchained

”Now you can get the marshall.”

Kommentera

