Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta

The Notebook är en av de andra böckerna på engelska jag köpt. Började med den i tisdags och i onsdags var jag klar. Har sett filmen tidigare, men kollade på den igen igårkväll.

Och till skillnad från Black Beauty, blev jag faktiskt lite missnöjd med filmen så här i efterhand. (Inser nu att det kanske inte var en sjysst bedömning eftersom jag faktiskt inte tittat på Balck Beauty efter att jag nu läst boken. Tänk om jag blir missnöjd med den också när jag ser den nästa gång! Hemska tanke.)

Åter till The Notebook, det är ju minsann en fin kärlekshistoria det. Men filmen blir så himla kort när man läst boken. Och visst får det med det viktiga och så, fast inte som man hade önskat. Plus att deras förhållande i filmen inte riktigt känns som det i boken, visst samma passion, men ändå lite annorlunda. I boken kommer man djupare in liksom. Fast nu när jag sökte efter bilder och klipp att ta med i inlägget ångrar jag mig lite. Det är verkligen en superfin film, den stämmer bara inte helt överrens med boken (som om det någonsin händer). Hur som helst är boken läsvärd och filmen sevärd. Avslutar med två små citat:

”She rested her head against the back of rocker, closing her eyes, growing just a bit warmer by the time he’d finished. It wasn’t just the poems or his voice that did it. It was all of it, the whole greater than the sum of the parts. She didn’t try to break it down, didn’t want to, because it wasn’t meant to be listened to that why. Poetry, she thought, wasn’t written to be analyzed; it was meant to inspire without reason, to touch without understandning.”

”Poets often describe love as an emotion that we can’t control, one that overwhelms logic and common sense. That’s what it was like for me. I didn’t plan on falling in love with you, and i doubt if you planned on falling in love with me. But once we met, it was clear that neither of us could control what was happening to us. We fell in love, despite our differences, and once we did, something rare and beautiful was created.”

Över och ut.
/Hopplös romantiker

3 thoughts on “Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta

Kommentera

