Black Beauty

Nu när terminen är slut har jag massa tid över för att läsa skönlitteratur. Superhärligt såklart. Älskar att läsa. Läser oftast på svenska, men har köpt lite böcker på engelska nu för att öva upp mitt språk. Fast tvivlar på att juridsk engelska (som förekommit under förta högskoleåret) kommer bli lättare att ta in för att jag läser Black Beauty.

Såg Black Beauty (från 1994) många gånger som liten, älskade den då, älskar den nu. Så som det ofta är med nostalgi. Därför köpte jag nu boken för att även läsa den. Den var bra (och hemsk – människan kan vara så grymt elak), men önskar nu att jag läst den innan jag såg filmen, för allt stämmer ju inte överrens och vissa bitar har uteslutits. Fast det mesta och kärnan i boken finns med i filmen. Grät till och med en skvätt, precis som jag gjort till filmen.

Eftersom jag sett filmen så många gånnger, dubbad på VHS kan tilläggas, och jag såg den långt innan jag läste boken ligger den närmast hjärtat även efter läsningen. Blir så konstigt på något sett, för då när man läser ser man liksom filmen framför sig hela tiden. Istället för att liksom vara i boken. Så blir det fel när det inte stämmer överrens. Fast efter ett tag gick det ändå rätt bra. Men jag är så mycket hellre missnöjd över en film efter att jag läst en bok än tvärtom. Fast nu var jag inte alls missnöjd med boken, den var bra. Och viktig:

” As Anna hoped, ‘Black Beauty’ has exercised great influence on the treatment of animals, a fact higlighted by the Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) recommendation of the book”.

Fint.

2 thoughts on “Black Beauty

  1. Pingback: Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta « Sawiz

Kommentera

