För mycket arbetstid för att hinna leva

Jag önskar att det infördes 6 timmars arbetsdag. När jag tänker på mitt framtida liv, ser jag bara jobb. Man jobbar för att tjäna pengar för att kunna köpa mat och sådant, för att betala av lån, för att kunna uppleva saker och för att kunna resa. Nästan hela livet jobbar man känns det som.

Jag undrar när man ska hinna leva när man jobbar så mycket, när man ska hinna uppleva det man har tjänat pengar till. När man ska ha tid för sin framtida familj och så vidare utan att någon ska behöva gå ner i arbetstid och lägga sin karriär åt sidan (läs: kvinnan).

Med 6 timmars arbetsdag kan ju ett företag dela upp flera pass om dagen vilket också skulle kunna skapa fler arbetstillfällen. Jag tänker att man kanske också blir mer effektiv på jobbet med en sådan arbetstid, för att man liksom hinner vila emellan arbetspassen då. Annars är det ju bara hem, laga mat och sova ungefär. För att sen stiga upp till jobbet igen.

Men eftersom det ser ut som det gör för tillfället, och vi spenderar så pass mycket tid på vår arbetsplats, är det viktigt att hitta ett jobb man tycker är roligt och trivs bra med. Det hoppas jag att vi alla kommer att göra så småningom.

 

5 thoughts on “För mycket arbetstid för att hinna leva

  1. Pingback: Till dig som sökt på “När ska man hinna leva”: « Sawiz

Kommentera

