Om att leva i nuet

Angående min filosofiska följdfråga i förra inlägget om huruvida vi missar att leva i nuet om vi fokuserar för mycket på framtiden.

Jag är en riktig drömmare, tänker ofta på hur framtiden kan komma att se ut, vad jag vill göra och så vidare. Sen oroar jag mig onödigt mycket över framtiden, för på något sätt kommer det ju lösa sig ändå , även om det kanske inte blir precis som man tänkt sig. Och kanske är det en ytterligare fara med att tänka för mycket – besvikelsen när det inte blir så.

Samtidigt känns det omöjligt att bara leva i nuet, till exempel är det ju ofta för ett framtida syfte vi väljer att studera. För att då motiveras till att studera känns det som att en framtidsplan behövs. Och inte skulle väl jag i framtiden vilja stiga upp varje morgon till jobbet om jag inte visste att det var för att jag ska kunna överleva och förhoppningsvis ha råd till att resa ibland. (För övrigt anser jag att det arbetas alldeles för mycket, men det får nog bli ett annat inlägg).

Skulle dock önska att jag tog mer vara på nuet än jag gör och slutar oroa mig över en framtid som inte går att förutspå, som kanske inte ens finns. För det finns inget vi kan ta för givet. Vad som helst kan hända och ingenting är omöjligt, vilket är både spännande och skrämmande.

Ödet är också intressant. Jag tror att vi skapar vårt eget öde genom att ta de väger vi väljer (eller inte väljer) att ta, för det är ju våra val som leder oss fram till dit vi hamnar.

Så lycka till på vägen!

 

Kommentera

