Mänskliga rättigheter

… ligger mig varmt om hjärtat. För obekanta med mig (som inte läst min presentation) studerar jag ett kandidatprogram i Mänskliga rättigheter på Teologiska Högskolan i Stockholm. Efter att hemtentan jag börjat på idag lämnas in på torsdag har jag gått mitt första år på denna bra och viktiga utbildning. Känns superkonstigt hur snabbt tiden har passerat, så innan jag hinner tänka står jag väl där med examen i hand om två år. Sen får vi se vad blir.

Innan jag började utbildningen var jag lite orolig över vart den skulle kunna ta mig, vilket jag ibland kan vara fortfarande, men istället för att se det som en begränsning har jag istället fått sagt till mig, och  också själv börjat tänka, att den också ger möjligheter på så många olika plan. För i takt med att medvetenheten ökar bland människor i allmänhet kommer allt fler kunniga att behövas på alla möjliga tänkbara platser. Som ett exempel kan företagsansvar (Corporate Social Responsibility – CSR) nämnas, där alla stora företag behöver en plan och kontroll över hur deras produktion ska gå till för att undvika att mänskliga rättigheter kränks. Så småningom gissar jag på att inget företag kan vara utan någon som ansvarar för CSR-frågor.

Första årets kurslitteratur.

Min plan för tillfället är att kombinera de två åren av MR med Medie- och kommunikationsvetenskap och sluta som kommunikatör på en NGO, eftersom även skrivande ligger mig varmt om hjärtat. Tilläggas bör att min plan ändras då och då.

Framtiden. Ovissheten. Så spännande att se var jag kommer att hamna!
Var vill ni själva hamna?

Filosofisk följdfråga: Om vi lägger för mycket vikt vid att tänka på framtiden (skyldig!) missar vi då att leva i nuet?

One thought on “Mänskliga rättigheter

  1. Pingback: Om att leva i nuet « Sawiz

Kommentera

